Wednesday, May 27, 2009

The Relevance of Reggaeton - NPR show

This afternoon I was on WNYC (NPR) radio show Soundcheck discussing our book Reggaeton.



The comments folks have left on the WNYC webpage have left me wondering. Where we being flat out uncritical? It's such a tricky balance to achieve: to be critical but not to engage in simplistic bashing.

Wednesday, May 20, 2009

Mi entrevista en NY1 Noticias

Cliquea aquí para ver mi entrevista en NY1 Noticias que salió al aire hoy.

Click here to watch my interview on NY1 Noticias that aired today.

Friday, May 15, 2009

Un Diálogo... ¡hasta abajo!

"Un Diálogo... ¡hasta abajo!" is the title of my interview that appeared in the digital version of the University of Puerto Rico's newspaper Diálogo.

Wednesday, May 13, 2009

Cómo leer el reggaeton

Lo que sigue es el artículo que escribió el antropólogo Jorge Duany sobre nuestro libro Reggaeton en El Nuevo Día de hoy.

13-MAYO-2009
El Nuevo Día
Jorge Duany

COMO LEER EL "REGGAETON"

Quién hubiera imaginado que aquel ritmo censurado y perseguido, entonces llamado “underground”, “dembow”, “melaza” y “reggae (o rap) en español”, se convertiría en la principal exportación musical de la Isla durante la primera década del siglo XXI. A principios de la década de 1990, la música circulaba clandestinamente, mediante grabaciones caseras que se reproducían en clubes nocturnos y “fiestas de marquesina” en arrabales y caseríos.

En febrero de 1995, el Escuadrón de Control del Vicio de la Policía realizó una redada en varias tiendas de discos de San Juan que vendían música “underground”, porque ésta supuestamente incitaba al sexo, a la violencia y al uso de drogas ilegales. En mayo de 2002, el Senado de Puerto Rico celebró unas vistas públicas, presididas por Velda González, en torno al “perreo”, el baile asociado al “underground”. Allí se denunció el contenido “indecente” y “pornográfico” de las letras de las canciones, las imágenes de los vídeos y el escándalo de bailar frotándose la parte trasera con otros cuerpos. Irónicamente, esa campaña de pánicos morales aumentó la popularidad de las prácticas musicales conocidas actualmente como “reggaetón”.

El admirable libro “Reggaeton”, editado por Raquel Z. Rivera, Wayne Marshall y Deborah Pacini Hernández (Durham, NC: Duke University Press, 2009), nos convoca a “leer” cuidadosamente este extraordinario fenómeno musical y social de nuestros tiempos. Como plantea Juan Flores en su prólogo, se trata quizás de la primera música verdaderamente transnacional o diaspórica. El “reggaetón” no puede trazarse a un solo punto de origen, como Jamaica, Panamá, Puerto Rico o Nueva York, como tampoco puede identificarse exclusivamente con un público latinoamericano, antillano o latino. Más bien, este género híbrido es un producto de la incesante circulación de personas, mercancías, prácticas e identidades entre el Caribe y Norteamérica.

Los autores reunidos en este volumen documentan extensamente el cruce de fronteras geográficas, raciales, étnicas y lingüísticas, catalogado como “crossover” en la industria musical. Entre las múltiples influencias del “reggaetón”, se destacan el “reggae” jamaiquino, especialmente el “dancehall”; el “reggae” en español, particularmente el panameño; el “hip hop” y el “rap” afroamericano, pero también “niuyorican”, y varios estilos del Caribe hispánico, como la bomba, la plena, la salsa, el merengue, la bachata y la cumbia.

El “reggaetón” puede leerse como parte integrante de los intensos flujos musicales a través de múltiples circuitos migratorios entre varios países caribeños y sus diásporas. Esta mezcla de ritmos, instrumentos, compositores, cantantes e intérpretes de diversos orígenes nacionales, raciales y étnicos es un rasgo distintivo de la música afroantillana, desde la rumba y el mambo hasta la salsa y el “reggae”. Desde una perspectiva histórica, el “reggaetón” es la más reciente expresión de la criollización musical de la región. Como otros géneros populares, el “reggaetón” fusiona elementos caribeños, afroamericanos y latinos, tanto en términos lingüísticos como musicales. De ahí que apele a un público amplio y diverso, más allá de fronteras insulares.

Leer el “reggaetón” requiere ensanchar el imaginario convencional de las identidades nacionales, ancladas en un solo territorio, una lengua vernácula y una cultura compartida. Como demuestran hábilmente los ensayos recopilados en este libro, la “nación del reggaetón” se mueve constantemente entre numerosos países y ciudades, entre el español y el inglés, entre ritmos antillanos y afroamericanos. Además, sus cultivadores y fanáticos representan a una población multirracial, aunque predominan negros y mulatos. Su transición de los márgenes al centro de la industria musical global en menos de una década coincide con su apropiación por parte de un creciente número de jóvenes latinoamericanos, latinos y caribeños. En el fondo, se trata de una música nómada, que desborda los límites del nacionalismo cultural, las clasificaciones raciales y étnicas, las normas establecidas del buen gusto y las preguntas —para citar aquel famoso son cubano— sobre de dónde son los cantantes.

Thursday, May 07, 2009

Reggaeton roots & rarities in DJ/Rupture's radio show

(DJ/Rupture at the studio. Photo by Wayne Marshall.)

Click here to listen to last night's WFMU 91.1 Mudd Up! radio show with DJ/Rupture. My dear co-editor Wayne Marshall and myself were the guests.

The Mudd Up! show usually focuses on: "New bass and beats plus live guests (musicians, DJs, poets) and an ear for the global south. Cumbia. Dubstep. Gangsta synthetics. Sound-art. Maghrebi. International exclusives." For our show, the focus was... "From Panamanians to Playeros to post-DemBoleros, [we]’ll be spinning rarities alongside discussion of the genre’s complex roots and current possibilities."

Wednesday, May 06, 2009

NYC Reggaeton book event and afterparty: May 7th!

My co-editors (Wayne Marshall and Deborah Pacini Hernandez) and I are thankful for all the Reggaeton book-related events of the past month: University of Texas, Austin; EMP's Pop Music Conference in Seattle; University of Wisconsin, Madison; the book release event in Puerto Rico.

Now the time has come to celebrate in New York City!



NYC book release: MAY 7th, 6:30 pm

The New York City book release is being hosted by the Center for Puerto Rican Studies on Thursday May 7th, 6:30 p.m., Hunter College, Faculty Dining Room, West Building, 8th Floor, New York, New York. For more information contact Centro events coordinator Ivelisse Rosario Natal: ivelisse.​rosario-​natal@​hunter.​cuny.​edu.​

NYC book release afterparty: May 7th, 10 p.m.

The book event AFTERPARTY is being hosted by the good folks at QUE BAJO?!
FREE (No Cover)
Ft Geko Jones & Uproot Andy
Special Guest DJ Wayne and Wax (aka book co-editor Wayne Marshall)
Start Time: Thursday, May 7, 2009 at 10:00pm
End Time: Friday, May 8, 2009 at 4:00am
Location: APT
Street: 419 W. 13 St.
City/Town: New York, NY

Tuesday, May 05, 2009

Putting the "tra" in transnational


The title of the Remezcla review of our Reggaeton book is: "Reading Reggaeton: A new anthology puts the 'tra' in transnational."

I love the witticism!

Among other things, the Remezcla book review says: "Overall, Reggaeton is a well-(g)rounded and engrossing approach to a subject matter that is both mainstream and marginalized at the same time. Most definitely an essential read for anyone interested in modern Caribbean popular culture."

And I agree: Tego Calderón's article and Miguel Luciano's images are among the highlights of our book.

Sunday, May 03, 2009

Mini-chronicle: Reggaeton book event in PR

Last week was intense. I'm so grateful to Benjamín Muñiz and professors Aileen Estrada and Lilia Planell for their amazing efforts at organizing and publicizing our Reggaeton book event held last Thursday, April 29th at El Patio de las Artes in Universidad del Sagrado Corazón.

The place was packed! And I can't be more pleased with the amazing lineup of book discussants.


From left to right: master of ceremonies Benjamín Muñiz (at the podium), University of Puerto Rico anthropologist Jorge Duany, Director of the Popular Music Program at the Universidad Interamericana Miguel Cubano, videographer and anthropologist Melisa Riviere, dancer and independent scholar Awilda Sterling, Universidad Interamericana professor of Criminal Justice Gary Gutiérrez, and Sagrado Corazón professor and radio producer/host Elmer González.

I was also honored by the presence of VIP guests like renowned pianist Brenda Hopkins Miranda, ex-senator Velda González (yup, the same senator who spearheaded the 2002 perreo-focused public hearings), sociologist and one of my dearest mentors Angel Quintero Rivera, literary critic Carmen Dolores Hernández, journalist and media producer Luis Fernando "Peri" Coss, scholar and performer Larry La Fountain, hip-hop artists Welmo Romero Joseph and Velcro (Andrés Ramos), among many, many more.

Among the event's highlights: the audience's enthusiastic response to Elmer González's remarks on our book's reggae/reggaeton in Panama section, Brenda Hopkins' incisive statements on recent legislation regarding Puerto Rican "autochthonous music," and the heated exchange between ex-senator Velda González and book discussant Awilda Sterling regarding the virtues of the perreo dance style.

I had a blast: partly because the event was wonderful, partly because it was also my birthday and my family and dearest friends surprised me with a cake. Great way to start a new year!


(Photos by Anabellie Rivera.)